Vestas: az európai kéziféket követően Kína lesz a motor Az európai költségvetési megszorítások negatív hatással lesznek az európai szélpiac növekedésére, azonban a zöld energiák iránti globális kereslet, főként a kínai növekedés okán továbbra is emelkedni fog - véli a világ legnagyobb szélenergetikai társasága, a Vestas. Ditlev Engel, a dán Vestas Wind Systems vezérigazgatója a Financial Timesnak adott interjújában elmondta, hogy az európai válságkezelési tevékenységek bizonyosan korlátozni fogják a kormányok megújulóenergia-hasznosítást ösztönző tevékenységét. Habár a zöld politika még mindig meghatározó elem, tisztán látszik, hogy az Európai piac egyre több kihívást fog jelenteni azáltal, hogy a kontinens országainak többsége fiskális megszorításokra kényszerül. A Citigroup előrejelzése szerint az európai piacon az új turbinatelepítések a tavalyi 14%-ról 1%-ra csökkenek az idei évben. Az HSBC és a Barclays Capital szintén mérsékelte a szektorra vonatkozó 2011-es várakozásait. A Vestas az elmúlt időszakban jelentős beruházásokat eszközölt az Egyesült Államokban és Kínában, ennek ellenére 2010-ben a társaság rendelésállományának közel fele még mindig Európához volt köthető. A társaság pozícióját egyre inkább szorongatják az ázsiai szélturbina-gyártók (Sinovel, Goldwind), de ugyancsak veszélyeztetik versenytársak a nyugati világban is (GE, Siemens). A társaság költségei csökkentése érdekében tavaly úgy döntött, hogy megválik munkavállalóinak közel 13%-tól, mintegy 3000 embertől, főként Dániában, valamint Svédországban. Többletkapacitásaink vannak, ezért meg kell vizsgálnunk, hogy hol tudunk a legkisebb költségek mellett gyártani. Jobban megéri Spanyolországban gyártani a turbinákat, és utána Dániába vagy Svédországba szállítani, mintha ott helyben gyártanánk őket - magyarázza döntésüket Ditlev Engel. Az ázsiai versenytársakkal kapcsolatban a vezérigazgató úgy fogalmazott, hogy amennyiben egy Ázsiában gyártott turbina a szállítást követően versenyképes tud lenni Európában a helyi gyártmányokkal, akkor az gondot jelez. Ezért mindent el kell követnünk, hogy versenyképesek tudjunk maradni azzal, amit mi úgy hívunk: "Ázsia plusz fuvarköltség". A Vestas és spanyol versenytársa, a Gamesa is kénytelen volt módosítani 2011-re szóló eladási várakozásait az alacsony európai aktivitás miatt. Ditlev Engel a növekedés motorjaként Kínát említi. 2010-ben a Vestas rekord megrendeléseket könyvelhetett el az ázsiai országban, köszönhetően annak, hogy a helyi kormányzat több tízmilliárd dollárral segítette a zöldipar fejlődését. A cégvezető hozzáteszi, hogy habár Kínában a piaci részesedésükből veszítettek a helyi versenytársak megerősödése miatt, a piac oly mértékben növekedett, hogy az eladásaik még így is bővültek. Ditlev meglátása szerint csak innovációval lehetséges lépést tartani a versenyben. A végén vagyunk egy új iparág születésének. Innentől már a technológia fog meghatározni mindent - fogalmazott a cégvezér. Forrás: Portfolio.hu cimkék: |