VI. Széchenyi Futam összefoglaló

Április utolsó hétvégéjén rendezték meg Győrben a VI. Széchenyi Futamot, az immár komoly hagyományokkal és nemzetközi népszerűségnek örvendő Alternatív Hajtású Járművek Versenyét.

Szombaton találkoztunk először a csapatok járműveivel, akik a borongós, esős időben is nekivágtak a belvárosi felvonulásnak. Ennek utolsó helyszínén a nagyközönség is végignézhette az izgalmas felhozatalt és akár bele is ülhetett egy-egy autócsodába. Mi is kihasználtuk a lehetőséget és sok érdekes információt tudtunk meg a csapatokról és az általuk készített autókról is.


Az igazi verseny azonban május 1-jén, vasárnap volt, amit a csapatok már nagy izgalommal vártak. A legtöbben éveket dolgoznak a járműveiken és ahogy a beszélgetésekből kiderült, az utóbbi napokban már nem is aludtak a csapattagok, éjt nappallá téve dolgoztak, hogy teljesen elkészüljenek, amire a rajthoz állnak.


Így is voltak olyanok, akik nem tudták a rajtig tökéletesen működőképessé tenni az autójukat, így történt például, hogy a Versenyautó kategóriában a Debreceni Egyetem csapata, a DE High Voltage kihívó nélkül maradt, mivel a Műszaki Egyetem BME FRT FSE nevű csapata, bár elhozta járművét, egy kis hiányosság miatt nem tudta versenybe küldeni.


Összesen 10 kategóriában indultak a versenyzők. Ebből mi öt kategóriát kísértünk kiemelt figyelemmel. A Napenergia meghajtású járművek a celláikkal igen feltűnőek és látványosak, ráadásul meglepően jól teljesítettek. A Tanulmányautó kategóriába elsősorban sűrített levegővel hajtott járművek tartoztak, amely sokkal kevésbé ismert technológia, mint például az elektromos hajtás. A Prototípus kategóriában a zöld autók szerelmesei számára igazi ’ínyencségek’ indultak, volt köztük hidrogén meghajtású, hidrogén-hibrid és elektromos hajtású is. Az alternatív hajtásmódokat pedig még vonzóbbá tették az izgalmas, futurisztikus dizájnok, így vált ez a futam a leglátványosabbá. A Szériaautó-átalakítás kategória azért kapott kiemelt figyelmet tőlünk, mert ezek azok a járművek, amelyek érvényes forgalmival is rendelkeznek, azaz hétköznapi forgalomban is használhatók, és mint megtudtuk a tulajdonosaiktól, rendszeresen használják is őket.
A verseny időmérő edzésekkel kezdődött, minden jármű egymást követően egy kört teljesített, így jól szemügyre vehettük a felhozatalt.


A Tanulmányautó kategóriában a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatói által épített léghajtású Gyalogkakukk nyerte az időmérőt és a hosszú távú futamot is. Ezt az eredményt el is várták maguktól a csapattagok, hiszen keményen dolgoztak a járművön és azzal a céllal jöttek a versenyre, hogy meg is nyerjék azt. Ezt magabiztosan teljesítették is.

 

A BME-s csapat nyertes Gyalogkakukkja
A Gyalogkakukk nagyon jól szerepelt az idei Széchenyi Futamon


A Napenergia meghajtású járművek kategóriájában három jármű versenyzett, melyből kettőt a győri Széchenyi István Egyetem hallgatóiból álló SZEnergy Team készített, így egyszerre tudták megszerezni az első és utolsó helyet is a kategóriában. Az első helyen a Hupercar elnevezésű, tulajdonképpen elektromos meghajtású autó ért be a célba, amelynek töltésére a tetején levő napelemek is rásegítenek. Szögletes formái miatt nem is gondolnánk, hogy milyen stabilan és gyorsan suhan az úton. Bár egyelőre a versenyre tervezték, a futam során bebizonyította, hogy forgalomban is megállná a helyét.


A harmadik helyen végzett SZEsocar elnevezésű autó különlegessége, hogy nem kell hálózatról tölteni, a működéséhez szükséges összes energiát a napból nyeri.

 

A SZEnergy Team SZEsocar autója a 3. helyen végzett
A SZEnergy Team SZEsocar autója csak a nap energiáját használja


A Napenergia meghajtású járművek kategóriájának hosszú távú futamán másodikként ért be a Pannonsolar csapat Pannonridere, amely már hibrid kategória, hiszen a napkollektoros rásegítésű elektromos meghajtáson túl pedálok segítségével, emberi energiával is megtámogatható a hajtása. Ezen a futamon azonban kizárólag a napenergiára hagyatkozva hozta ezt a szép eredményt.


A Prototípus kategória autói együtt versenyeztek a Versenyutó kategória egyetlen résztvevőjével, a DE High Voltage csapat elektromos versenyutójával. Ha már versenyautó, nem is csoda, hogy hatalmas előnnyel elsőként ért célba. A másfél órás futam alatt 52 kört futott a kis piros versenyautó, ami a pilótától is szép teljesítmény, hiszen a teljesen nyitott autóból esőben hozta ki ezt az eredményt. A Prototípus kategóriát a Micron elnevezésű elektromos, egyszemélyes és különösen tetszetős megjelenésű autó nyerte (43 körrel), melyet üzleti megrendelésre ugyanaz a csapat fejlesztett, amelyik a kategóriának a 4. helyezettjét, a hidrogén meghajtású Hy-Go-t is. Ha a megrendelő talál befektetőt, a Micron alapján készült szériaautókkal a Francia Riviérán találkozhatunk majd. A jövőbe mutató karosszériával ellátott Micron egyébként megérdemelte a győzelmet, ugyanis nagyon szépen, stabilan ment végig a másfél óra során, könnyedén vette a kanyarokat, fordulókat is. A kategória második helyezettje (36 körrel) egy különleges hidrogén-hibrid lett, melyet egy hidrogéncella-villanymotor kombináció hajtott a hosszú futam során. A Willisits Team Leila 9 elnevezésű zöld versenyautója többeknek csalódást okozott, megjelenéséből adódóan ugyanis gyorsabb tempóra számítottunk tőle. Így a harmadik helyre volt elég a teljesítménye a kategóriájában.

 

A DE High Voltage csapatának piros versenyautója
A DE High Voltage csapatának piros, elektromos versenyautója


A Szériaautó-átalakítás kategória autóinak 45 perces futamot kellett teljesíteniük. A mezőnyben elektromosra átalakított autók indultak, de ebben a futamban állt rajthoz a Szériaautó kategória egyetlen nevezője, a Reva elektromos autó is. A futam első helyezettje a Mátrai Zöldek csapat Gabev elnevezésű autója lett (32 kört tett meg), melyet saját használatra alakítottak át elektromossá, hobbiból. Második helyen a Reva ért célba (30 kör), amit nem kímélt a sofőr a siker érdekében: a szlalomos részeknél három keréken fordult a rugalmas kisautó, komolyabb lassítás nélkül véve a kanyarokat.


A futam utolsó köre is hozott még meglepetéseket. A Szériaautó-átalakítás kategória második helyezettje egy hajszálnyi előnnyel a Csiga elnevezésű elektromos Polski Fiat lett (30 körrel). A kis sárga autó a legutolsó körben előzte meg a TZ-ELMA Elma 02-jét, aki így 2,999 másodperces különbséggel a harmadik helyet érte el (30 kör). Azt azonban érdemes megjegyeznünk, hogy a Csigát kifejezetten szlalomversenyekre építették, tehát minden olyan technikával ellátták, ami megkönnyíti a kanyarok bevételét. Az Elma 02 azonban hétköznapi használatra készült, nem versenyautónak, így azt mondhatjuk, hogy a 45 perces futam alatt remekül helyt állt.

 

A Szériaautó-átalakítás kategória nyertes autója
A Szériaautó-átalakítás kategória nyertes autója


Mindenki számára meglepetést okozott viszont a Willisits Team elektromos Smart-jának 4. helye (26 kör). A csapat is jobb eredményt várt tőle, az egyik hátsó kerék azonban leeresztett a verseny előtt és nem sikerült rendesen felfújni, az egyensúly hiánya miatt pedig nem terhelhették maximálisan a villanymotorokat. Azonban még így is probléma nélkül, bár lassabban, de teljesítette a 45 perces futamot, és egy ilyen versenyen ez is jó eredménynek számít.


Minden csapat büszke lehet az autójára és a teljesítményére is, különösen, hogy ilyen esős időben kellett megmérettetniük magukat. Jó volt látni, hogy hány lelkes kísérletező kedvű mérnök és mérnökhallgató van hazánkban, és azt is, hogy vannak olyan vállalkozó kedvű tulajdonosok, akik nem sajnálják a pénzt és energiát, saját autójuk csupán használati célból történő elektromossá alakításához. Reméljük, hogy egy év múlva ennél is több versenyzővel és újabb technológiákkal, megoldásokkal is találkozunk majd a versenyen.

 

A cikkben a napközben lezajlott futamok eredményeit közöltük. A Széchenyi Futam zsűritagjai azonban nem csak a gyorsaság alapján hozzák meg döntéseiket, hanem az innovációs tartalom, a meghajtás, a műszaki dokumentáció minősége, a tervezés precizitása és a jármű kidolgozottsága is beleszámít abba az összpontszámba, ami alapján kialaul a hivatalos sorrend versenyzők között. A VI. Széchenyi Futam hivatalos végeredménye itt olvasható.

Forrás: Zöldauto.info



cimkék: