V. Széchenyi Futam®- Építsük a jelenben a jövőt!

Alternatív Hajtású Járművek Versenye®

Szunnyadó talentumok

Nem túlzás azt állítanunk, hogy a műszaki egyetemeket, főiskolákat évről-évre számos fel nem ismert tehetség hagyja el. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a hazai oktatási rendszer szinte kivétel nélkül az elméleti ismeretekre koncentrál, és sok esetben elmarad a leendő mérnökök gyakorlati képzése. Pedig egészen sok hallgatói elképzelésben rejlik olyan nóvum, amely néhány órányi munka rááldozásával tervvé, később kutatási programmá, végül akár gyártásra érett termékké is válhat. Erre számos példát láthatunk az ipari forradalomtól egészen napjainkig. Az ötlet, az elképzelés kidolgozására, a fiatalok bátorítására és patronálására buzdít mind szélesebb körben többek között maga az Európai Unió, valamint evidens módon a piaci-gyártói szektor is. Ezek alapján, mérnökhallgatóik képzésének kiegészítésére, illetve felkészültségük javítása érdekében teremtette meg sok felsőoktatási intézmény a maga tudásközpontját, vagy vette pártfogásba az önszerveződő tudományos köröket.

Alternatív innováció

2006 áprilisában a Széchenyi István Egyetem maroknyi hallgatója egyedülálló rendezvény szervezésébe fogott. Felismerve a tudományos műhelyek adta lehetőségeket, illetve azt a jelentős potenciált, amelynek egyedüli letéteményesei korunk mérnökhallgatói, olyan megmérettetést akartak megvalósítani, amely kézzel fogható, összemérhető tervezői és kivitelezői eredményeken alapul, megmozgatja és felrázza a szunnyadó innovatív hajlamot minden arra fogékony hallgatóban. Győr és a Széchenyi Egyetem adottságai, a fiatalok körében komoly érdeklődésre számot tartó műszaki iparág, valamint korunk égető környezeti problémáinak figyelembevételével alakult ki a koncepció: olyan közlekedési eszközök tervezése és építése volt a cél, amelyek kizárólag alternatív, környezetbarát meghajtással üzemelnek. A látványos és szakmailag is tartalmas versenyre az ország bármely egyeteme és főiskolája nevezhetett résztvevőket. Az első Széchenyi Futamon, 2006. április 26-án hét csapat állt rajthoz. A díjazás összértéke meghaladta a félmillió forintot, amelyet változatos különdíjak egészítettek ki.

A fejlődés útján

A pozitív visszhangok és építő észrevételek, kritikák, valamint az igencsak jelentős szakmai- és sajtóérdeklődés alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a kezdeményezés nem csupán életképes, hanem további lehetőségek rejlenek benne. A 2007-es, második futam mind a rajthoz állók számában, mind a díjazás mértékében megduplázta az előző évit. A harmadik verseny szabályzata, értékelési szisztémája és kategóriarendszere az FIA szabályaival egybevetve további differenciálásra és pontosításra került. A folyamatos technikai fejlődés ösztönzése mellett az előző évben meghatározott újabb célkitűzés megvalósítása felé is nagy lépést tettünk: több középiskolás csapat is rajthoz állt, ezzel az alternatív szemléletmód, a környezettudatosság felé közelítettük a mérnökhallgatók bázisát képező fiatalabb célcsoportot. A 2009 tavaszán rendezett negyedik Széchenyi Futamon tovább színesedett a jelentkezők mezőnye: immár motorok is indultak a versenyen, a harminc jármű között a napelemes kerékpártól a nitrogénhajtású négykerekűn át az átalakított szériaautókig számos különlegességgel találkozhattak az érdeklődők. A folyamatos fejlődést jól mutatja, hogy a három napos eseményt egyre több szakmai program - járműbemutató, tesztvezetés - kísérte.

Tovább, tovább, tovább

Az elmúlt négy évben összesen 5 millió forinttal díjaztuk a járműépítőket. A történet itt nem ért véget, hiszen 2010. április 24-től 25-ig újabb Széchenyi Futamra kerül sor. Új helyszínen, Győr belvárosában mérkőzhetnek meg ismét egymással a jövőbe mutató, környezetkímélő technológiával működő járművek. A versenyre 2010. február 1-ig várjuk a csapatok jelentkezését.

Forrás: szechenyifutam.hu



cimkék: