Környezettudatos fogyasztásban jók a magyarok!

A National Geographic és a GlobeScan 17 országra kiterjedő felmérése szerint az indiai, brazil és kínai fogyasztók a legzöldebbek, míg az amerikai, kanadai, francia és brit állampolgárok fogyasztása bizonyul a leginkább környezetterhelőnek. A kutatás szerint a magyarok az átlagosnál zöldebb életvitelt folytatnak.

A kutatás során 17 ezer embert kérdeztek meg a környezetterhelés szempontjából különösen kritikusnak tekinthető fogyasztói szokásaikról. A közlekedési,energiafogyasztási, élelmezési és vásárlási szokásokra kitérő kutatás szerint a zöldattitűd nemzetközi szinten folyamatosan, bár nem egyenletes mértékben terjed.

Az immár harmadik éve összeállított Greendex-felmérés szerint tavaly óta a vizsgált 17 ország közül 10-ben, a 2008-ban lekérdezett 14 ország közül 13 esetében mutatható ki pozitív irányú változás. Az adatok szerint Indiában, Oroszországban, Mexikóban, Kínában, Japánban,Nagy-Britanniában, Kanadában, az Egyesült Államokban és Magyarországon javult a környezettudatos magatartás mértéke, míg tavaly óta Németországban, Spanyolországban, Svédországban, Franciaországban és Dél-Koreában romlottak a mutatók. Brazília esetében 2008-ról 2009-re visszaesést, majd 2009-ről 2010-re javulást mértek. Argentína és Ausztrália indexszáma az elmúlt évben gyakorlatilag nem változott.

Jelentős változás a háztartások energiafogyasztásában
A felmérés során a legnagyobb mértékű változást a háztartások energiafogyasztásának csökkentése terén tapasztalták. A zöldebb háztartásvitelre irányuló erőfeszítések terén a brazil, indiai és mexikói fogyasztók jeleskedtek, de az amerikaiak, britek, ausztrálok és magyarok is jelentősen javítottak otthonaik energiafogyasztásának hatékonyságán. A kisebb és fenntarthatóbb energiafelhasználást a megkérdezettek többsége a magas energiaárakkal magyarázta, igaz, az egyes országok esetében 20 és 50 százalék között volt azok aránya, akik környezetvédelmi megfontolásokkal indokolták döntéseiket.

Közlekedés, vízfogyasztás, bevásárlás
A közlekedési szokásokat tekintve a brit, kanadai és indiai fogyasztók voltak azok,akik jelentős mértékben változtattak az „egy autóban egy autós” elvén. A fenti adatoknak némileg ellentmondóan az elmúlt három évben Kínában nőtt az egyedül autózok száma.

Az egyéb mutatók eredményei szerint a vízkészletek megőrzésével leginkább az indiai és orosz fogyasztók törődnek. Kínában, Indiában és Oroszországban nőtt azok száma, akik az elromlott eszközöket nem lecserélik, hanem javíttatják,míg a britek, kanadaiak és amerikaiak a tönkrement holmikatújrahasznosítják. A legtöbben, különösen pedig a francia és kanadai vásárlók már saját táskával mennek vásárolni. Vásárlásaik során a britekés japánok nem igazán, de az indiai és kínai fogyasztók kifejezetten keresik a környezetbarát termékeket, és ők azok, akik leginkább kerülik a túlcsomagolt cikkeket.

Kormányokra és cégekre várnak
A felmérésben a National Geographic szakértői arra is kíváncsi voltak,miért nem tesznek többet a válaszadók a környezet védelme érdekében. A megkérdezettek a nem cselekvést leginkább azzal indokolták, hogy a legtöbb cég egyébként is hamisat állít termékei környezetterheléséről,így a maguk erőfeszítései kárba vesznek. Sokan hozzátették: úgy látják,az egyéni változtatások mindaddig nem lehetnek eredményesek, amíg a nemzeti kormányok nem hoznak határozott intézkedéseket a környezet védelme érdekében.

Forrás: Nők Lapja Cafe



cimkék: