Vezető pozícióra törekszik az Audi a környezetkímélő autózás területén: a négykarikás márka a teljes egészében szén-dioxid-mentes közlekedést kívánja megvalósítani, ráadásul közvetlenül szerepet vállalnak az ehhez választott üzemanyag, az e-gáz előállításában – derült ki azon a workshopon, amelyet stílszerűen Hamburgban, Európa idei zöld fővárosában tartottak.
Balanced mobility, azaz kiegyensúlyozott mobilitás: ez a mottója az ingolstadti gyártó programjának, amely három évvel ezelőtt intenzív kutatásokkal vette kezdetét, s mostanában jut el a megvalósítás fázisába. A hamburgi eseményen egyértelműen megerősítést nyert, hogy a négykarikások az új technológiában látják a jövőt: bár a koncepció gázalapú, a kidolgozott folyamatnak köszönhetően a gázüzemű modellek mellett üzemanyaghoz jutnak az elektromos- és az üzemanyagcellás járművek is.
„Partnereivel együtt az Audi rátalált egy olyan metódusra, amelynek köszönhetően elérhető közelségbe kerül a szén-dioxid-semleges mobilitás” – mondta Michael Dick, az Audi igazgatótanácsának műszaki fejlesztésért felelős tagja. „Technológiánknak megvan a potenciálja ahhoz, hogy új irányt adjon a megújuló energiaforrások kiterjesztéséről szóló tárgyalásoknak. Mi magunk vagyunk a kezdeményezők, s az elektromos mobilitás mellé egy olyan, hasonlóan környezetbarát koncepciót vonultatunk fel, amely megfelelő hosszú távokra is.”
Ahogyan arra a fejlesztési igazgató is utalt, a gyártó rendkívül komoly partnerek, igazi specialisták bevonásával dolgozik: a projektben fontos szerepet vállalt a Solar Fuel nevű cég, a Centre for Solar Energy and Hydrogen Research, a szélenergia szakértőjének számító Fraunhofer intézet, valamint az EWE Energie is.
Mint a Prototyp múzeumban tartott előadássorozat keretein belül kiderült, a projekt mérföldkőnek számít, mivel az Audi a világ első olyan autógyártója lesz, amely nem külső beszállítótól szerzett zöld energiával képzeli el a jövőt, hanem saját maga állítja elő a technológia alapjának számító e-gázt.
A rejtélyes gáz valójában mesterséges metán, amelyet környezetbarát módon állítanak elő: a szélerőművekben keletkező elektromosság révén elektrolízissel a vízből hidrogént nyernek, amelyet magas hőmérsékleten és nyomáson szén-dioxiddal vegyítenek, így a Sabatier-folyamat során metángáz jön létre.
Kapacitás
A projekt kezdeti fázisában az e-gáz létesítmény 2500 jármű ellátását teszi majd lehetővé. A termelt szélenergia 1000 darab elektromos A1-es gyártásához lesz elegendő, s ezekhez évi 10 kilométer megtételéhez elegendő áramot termel majd, e-gáz tekintetében pedig a rendszer 1500 darab A3 TCNG évi 15 ezer kilométerét biztosítja, így az Audi kalkulációi szerint már a kezdeti szakaszban is évi több mint 30 millió klíma-semleges kilométer megtétele válik lehetővé. Érdekesség, hogy a gyártó szerint az e-gázzal hajtott autók kilométerenként 30 gramm szén-dioxidot bocsátanak majd aki: ebben kalkulálták a szélerőművek és az e-gáz létesítmény építése során keletkezett károsanyag-kibocsátást is. Noha az elektromos hajtású autók mindössze 4 gramm szén-dioxidot pöfékelnek a levegőbe, az Audi szerint így is az e-gáz-hajtás a jobb: a márka komoly hátrányként könyveli el, hogy rengeteg energia szükséges az elektroautók akkumulátorainak előállításához.
A technológia előnyei közé sorolható, hogy gyakorlatilag bárhol megvalósítható, hiszen víz, a szélerőműveknek köszönhetően elektromosság, valamint szén-dioxid mindenütt található, normál gázhálózaton is szállítható, s mint azt Michael Sterner, a Fraunhofer intézet munkatársa hangsúlyozta, sok egyéb előny mellett az országok kevésbé függenek majd az olajtermelő országoktól. „Nem kell majd olyasmitől tartani, hogy kitör egy válság Líbiában és az üzemanyagok ára az egekbe szökik” – mondta a szakember. Különösen fontos az is, hogy az új technológiával több legyet üthetnek egy csapásra: a szélerőművek által termelt energiával az elektromos autókat, az elektrolízis során keletkező, a metánkészítéshez használt hidrogénnel pedig az üzemanyagcellás autókat is elláthatják üzemanyaggal.
Hátrány lehet, hogy a szükséges infrastruktúra még nincs kialakítva, igaz, ezen a területen már a közeljövőben jelentős előrelépés várható, az Audi ugyanis euró tízmilliókat fordít erre a célra. Első lépésben az autógyártó egy helyi áramellátó céggel karöltve az Északi-tengeren egy négy, egyenként 3,6 MW-os szélerőműből álló létesítményt hozott létre, amely évente egy közepes nagyságú város energia-felhasználásának megfelelő 53 GW-nyi elektromos energiát termel. Júliusra a németországi Werltében elkészül a hidrogén és metán előállítására alkalmas létesítmény is, ahol évi 1000 tonna e-gázt termelnek majd.
Ahhoz kétség sem férhet, hogy az elektrolízist és a metánkészítést megvalósító rendszer kiforrott és jól működik: egy 25 KW-os létesítményt kísérleti jelleggel már tesztelnek egy ideje, ráadásul egy kisebb, lakóautónyi verziót a Prototyp múzeum udvarán is felvonultattak. A működő eszközről a szakemberek megtankoltak és be is indítottak egy TCNG üzemű Audi A3-as prototípust. A márka tervei szerint a várhatóan 2012-től sorozatgyártásba kerülő elektromos hajtású e-tron szériához 2013-tól az e-gáz üzemű modellek gyártása is beindul.
Mint az A3-as technikai ismertetőjéből kiderült: az autót négyhengeres TFSI-erőforrás hajtja, s katalizátorát a gázüzemet szem előtt tartva alkották meg. Az e-gázt a tank 200 baros nyomáson tárolja, így hosszú utakra is elegendő mennyiséggel tölthető fel. Veszélyt baleset esetén sem jelent a gázüzem, az előírásoknak megfelelően ugyanis a tank az ütközés pillanatában azonnal lezár. Ha a környezetkímélő üzemanyag elfogyna, normál benzinnel is megtankolható, a jármű hagyományos üzemanyaggal is hasonló teljesítményre képes.