2013-ig marad a Robin Hood-adó Csak 2013. január 1-ével, vagyis a válságadókkal együtt szűnik meg a Robin Hood-adó - mondta el a Portfolio.hu-nak adott interjújában Balog Ádám, adóügyekért felelős helyettes államtitkár. Legalább az infláció mértékének megfelelő béremelésről tárgyal a kormány az Országos Érdekegyeztető Tanáccsal annak érdekében, hogy a jövő évi adótáblával az alacsonyabb jövedelemsávban lévő munkavállalók se járjanak rosszabbul. Az adókedvezmények köre nem szűkül tovább, az adóbevallás egyszerűsítésére elektronikus interaktív felületet terveznek. Portfolio.hu: A kormány szerint mindenki jól jár a jövő évi adótáblával. A gyerektelenek azonban néhány ezer forint veszteséget könyvelhetnek el. A kormány abban bízik, hogy a nominális jövedelmek emelkedése ellentételezi ezt, vagy milyen más megoldás lehet? Balog Ádám: A kormány alapvetően úgy számol, hogy a nominális bérek emelkedése ezt megoldja. Nemcsak bízik ebben, hanem tesz is ezért,a bértárgyalások során olyan álláspontot képviselünk, amely garantálja ezt. Az összes többi érintett szinten is azt képviseljük, hogy megfelelőjövedelememelkedések történjenek. Ennek érdekében egyeztetünk az OÉT-tel, és amennyiben szükséges, további egyeztetéseket is folytatunk. P.: De nem valószínű, hogy minden vállalkozás betart mondjuk egy 5-6 százalékos béremelési ajánlást, így lehetnek vesztesei ennek a rendszernek. B.Á.: Nem is kell 5-6 százalék nominális emelés, a minimálbér esetén például elegendő 4,7 százalék is ahhoz, hogy a nettó bér jövőre ne csökkenjen. De ahogy haladunk előre a jövedelemskálán, a végén ez már csak pár tized százalék. Összességében úgy gondoljuk, hogy ez megoldható. Fontos kiemelni, hogy az egyéb, béren kívüli juttatások adózását könnyítjük.Meg kell említeni a melegétel-hidegétel utalvány ellentét feloldását,így pont azokban a szegmensekben, ahol pár ezer forintos jövedelememelés is nehézséget okoz, ez újabb segítséget jelenthet a munkáltatóknak. P.:A 77 ezer forint körüli, nominális változatlanságot eredményező, vagy a 80 ezer forint körüli, inflációval is kompenzált minimálbérnek van nagyobb esélye jövőre? B.Á.: Pénteken, október 22-én kezdődött az egyeztetés erről. A kormány 4,5-től 5 százalékig tartó sávban gondolkodik az emelésről. Ez inkább ez előbbi minimálbérszinthez közel álló megoldást jelenthet. Pontosan meghatározott szám még nincs. P.: A kormány nagyon egyszerű adóbevallást ígér. Mi tűnhet el az adóbevallási paksamétából?Mik azok az elemek, amelyek a bevallást egyszerűbbé teszik? B.Á.: Mindenképpen meg kell említeni az adóterhet nem viselő, de adóalapot növelő jövedelmek megszüntetését. A nyugdíj, a gyes nem volt igazából adómentes, hiszen, ha valaki nyugdíj mellett vállalt jövedelemszerzőtevékenységet, akkor a kapott jövedelmét feljebb tolta egy magasabb adózási sávba. Szintén egyszerűsítést jelent, hogy az szja-ban minden adó 16 százalék lesz. Az adminisztrációs megoldás sajátja, hogy elég jól megfogható csoportok vannak, például ki az, aki csak munkavállaló, más jövedelme nincs. Ez akár 2,8-3 millió ember is lehet, ezeknek az év során levont adóelőlegei pontosan meghatározzák az adóját. P.: Amennyiben pontosan számolták ki az adójóváírását. B.Á.: Pont ezért fogunk olyan egyszerűsítést alkalmazni, hogy kis eltérés mellett is elegendő lesz beadni egy adónyilatkozatot, amelyben a magánszemély elfogadja, hogy amit levontak tőle, az megfelelő, ez egy kétoldalas megoldás lenne. A másik kiemelendő újítás, hogy olyan interaktív internetes felületben gondolkodunk, amiben felületválasztós kitöltésre lesz lehetőség. Végigviszi az adózót a kérdéseken, nem kelláttekinteni a 35-40 oldalas bevallást a több mint 100 oldalas tájékoztatóval együtt. Úgy láttuk, hogy ez még a legtöbb jövedelemféleséggel rendelkező embernél sem több, mint két oldal. Tehát az egészet egységében nézném: egyrészt az adórendszerben is vannak változások, másrészt ehhez kreatív, modern adóbevallási lehetőség is kapcsolódik. P.: Egyrészt valóban csökkennek a kedvezmények, ugyanakkor ezeknek a mértéke a klasszikus egykulcsos adórendszerekhez képest, ahol minden kedvezmény eltűnik mintha elmaradna az átlagostól. A kormány tervei között szerepel a kedvezmények további csökkentése? B.Á.: Tisztázni kell, hogy több féle kedvezmény létezik az szja rendszerében. Vannak tényleges, adóalapnál figyelembe vehető kedvezmények, amelyeket nem tervezzük tovább szűkíteni. A fogyatékkal élők kedvezményében, őstermelők kedvezményében nem tervezünk szűkítést. Emellett van számos olyan terület, ami adómentes vagy cafeteria jellegű adózással adózik, ez egy másik kalap.Itt azt lehet mondani, hogy a jelentős költségvetési hatással járókedvezmények körét nem valószínű, hogy tovább fogjuk szűkíteni a közeljövőben. Az ételutalvány, üdülési csekk, cafeteria költségvetési szempontból nem jelentős tétel. Ezekkel kapcsolatban szándékunkban áll az adótörvényt újra kodifikálni jövőre, és ezeket még egyszer átnézzük. P.: Mi a véleménye, érdemes a nyugdíjrendszert 2013-tólúgy átalakítani, ahogy korábban tervezték: nevezetesen, hogy nyugdíjak is adóztatott jövedelmek legyenek? B.Á.: Tekintettel arra, hogy egykulcsos adórendszert vezettünk be, és a nyugdíjakat teljes mértékben adómentessé tettük 2011. január 1-vel, ez a kérdés most nincs napirenden. P.: A megújulási kártya bizonyos meghatározott szolgáltatások igénybevételére jogosítana. Ezzel tulajdonképpen csak elektronikussá teszik az üdülési csekket és azételutalványt, vagy más szolgáltatásokat is tartalmaz? B. Á.: Erről nemsokára egy kormányrendelet fog rendelkezni. Ebben határozzuk meg azokat a szolgáltatásokat, amelyeket ez tartalmazni fog. Mást szeretnénk, mint ami az üdülési csekk volt, mert célzottabban szeretnénk a meghatározott kedvezményezett iparágakat előnybe hozni - turisztika,éttermi ellátások, bizonyos típusú rekreációs szolgáltatások. Szeretnénk pontosabban meghatározni, hogy ki tudja ezeket igénybe venni, másrészt az elektronikus forma véleményünk szerint óriási változás, hiszen sokkal jobban lehet látni, hogy valójában milyen hatása van ennek az eszköznek. P.: Sokszor elhangzott, hogy az adócsökkentésnek gazdaságfehérítő hatásai lesznek. A jövő évi költségvetésben a kormány ezzel még nem kíván számolni, de közép- vagy hosszú távon mit gondol a kormány arról, hogy az adócsomagok negatív költségvetési egyenlegének mekkora részét kezelhetik ezek a hatások? B.Á.: Ez egy népszerű téma, de nagyon nehéz önmagában a fehérítés hatását nézni. Nincsenek pontos számok arról, hogy mekkora a fekete- vagy szürkegazdaság aránya. De még a legóvatosabb becslések is több 100 milliárd forintról beszélnek. Az egészet egységében szeretnénk nézni, az adócsökkentés egy versenyképességi program része, ami összességében javítani fogja a munkavállalói létszámot, a gazdasági növekedési esélyeket, és a rendszer összességében meghozza annak a lehetőségét 2013-ra, hogy a költségvetés kiegyensúlyozott pályára álljon. P.: Ezek a lépések be fogják tömni a költségvetési lyukakat? B.Á: Nem hiszem, hogy a fehéredés önmagában elegendő lenne ehhez. A gazdaságnak kell beindulnia. Nem számolunk azzal, hogy a többszáz milliárd statikus kiengedés ugyanekkora fehérítést eredményezne, azonban lényeges javulásra számítunk. P.: Az energetikai cégek mely körének kell válságadót fizetnie? B.Á.: Az energiaellátóknak kell fizetniük, és ebben az elosztó engedélyesek nincsenek benne. Az egyetemes szolgáltatók, energiakereskedők benne vannak. P.: A Robin Hood-adót valóban meghosszabbítják-e? Az egyetemes szolgáltatóknak kell-e ilyet fizetniük a jövőben? B.Á.: Valóban nem szűnik meg a Robin Hood-adó 2011. január 1-jével a törvényjavaslat értelmében. A tervek szerint ez az adónem 2013. január 1-jével szűnne meg, a különadókkal együtt. A kormány majd dönt arról,hogy ezt már most a törvénybe teszi, vagy csak később. Az adónem szabályai egyebekben változatlanok. P.: A hálózati társaságok kötelezettek a válságadó megfizetésére? B.Á.: A Robin Hood-adó alanyi köre nem változott, ugyanaz, mint a válságadók köre. P.:Van olyan gázszolgáltató cég, amelyiknek három társaságon keresztül kell fizetnie a válságadót. Ezen terveznek-e változtatni? B.Á.: 2010 vonatkozásában nem tervezünk változtatni. Forrás: Portfolio.hu
cimkék: | |