Hőszivattyús kockázat: hogyan szerződjünk?

Tényként fogadhatjuk el, hogy egy hőszivattyús rendszer hatékonysága a használó magatartásától is függ. Ezért a rendszer éves munkaszámára vonatkozó garancia bizonyos kockázatot rejt magában. Egy esetleges kedvezőtlen eredmény okának azonosítása mindkét fél érdeke.


Jogos a reklamáció, ha a rossz teljesítés egyértelműen a nem megfelelő tervezésre és/vagy kivitelezésre vezethető vissza. Ám nem kérheti számon a tervezettnél rosszabb hatékonyságot a megrendelő, ha ennek éppen a saját fűtési vagy melegvíz-használati szokása az oka.

Tanulságos lehet az osztrák gyakorlat. A vállalkozó garanciális megállapodást köt, mely lehetőséget ad a jogos reklamációra. Ugyanakkor objektív feltételekhez köti a vállalkozó felelősségét. A garancia 5 évre, illetve 6 fűtési idényre szól. A dokumentum feltünteti a rendszer legfontosabb adatait, többek között a beépített hőszivattyú tanúsító szervezet által megadott teljesítményszámát, valamint a rendszerre vállalt éves munkaszámot.

Az adatok között megtaláljuk az épület (lakás) éves névleges  fűtésii hőenergia-szükségletét, a prognosztizált melegvíz-fogyasztást, a talajkollektor vagy talajszonda éves névleges energiahozamát. Rögzítik, hogy milyen terv alapján történt a kivitelezés, és a kivitelező igazolja ennek betartását. Megállapodnak, hogy a munkaszámra vonatkozó garancia csak abban az esetben érvényes, ha
- a tényleges fűtési előremenő hőmérséklet nem több 32 °C-nál,
- a HMV-hőmérséklet 43 °C-nál,
- a melegvíz-előállítás energiafelhasználásának részaránya 25 százaléknál.

A cikk folytatása a VGF Online -on olvasható vagy a szaklap 2011 7/8 és 9. lapszámában Chiovini György „hőszivattyú: a szakemberek és a megrendelő korrekt viszonyának alapjai” című írásában.



cimkék: