Biogázzal harmadáron tankolják az autókat a Zalavíznél

Az országban egyedülálló gépjárműflottát helyeztek üzembe szeptember elején Zalaegerszegen: a Zalavíz Zrt. cserére szoruló benzines gépkocsiparkját környezetkímélőbb, metángáz üzemű járműkkel váltotta fel, amihez az energiát is a helyben, szennyvíziszapból állítják elő.

Magyarországon elsőként a Zalavíz Zrt. hasznosította üzemanyagként a szennyvíziszapból keletkezett biogázt. Korábban a szennyvízből megmaradó anyagokat a szigorú szabályozások miatt tetemes összegekért szállíttatták el. A szennyvíztelep korszerűsítése tavaly augusztusban fejeződött be. A 13 milliárd forint értékű, uniós támogatással megvalósuló beruházás során közel 150 kilométeres szakaszt újítottak fel, a szennyvíztelepet pedig a legmodernebb technológiával látták el.

A felszabaduló biogázból a földgázzal azonos minőségű biometánt nyernek, amely villamos energia termelésére is hasznosítható, nagy nyomáson sűrítve pedig a földgáz üzemű (CNG) gépkocsik üzemanyaga. Az első egyedileg átalakított, CNG-vel hajtott (Compressed Natural Gas, sűrített földgáz) személygépkocsi tesztüzeme tavaly augusztusban kezdődött el. A kedvező tapasztalatok után idén szeptemberben további nyolc CNG-s kishaszongépjárművet helyeznek üzembe. Tervek szerint a flotta évről évre újabb metángázzal hajtott gépkocsikkal bővül majd.

Tőmondatokban így foglalható össze a szennyvíziszap és a biometán története, de a CNG-flotta üzembe helyezését közel egy évtizedes munka előzte meg. Felmerül a kérdés, hogy a viszonylag hosszú tervezési időszak alatt miként lehetett nyomon követni a technológiai újításokat, és kiválasztani a legzöldebb, ugyanakkor a leggazdaságosabb megoldásokat.

A cikk folytatása a Pannon Novum oldalon olvasható.



cimkék: bioüzemanyag